Hier volgt een ongelooflijk verhaal, maar helemaal waar.
Vol goede moed zijn we op de eerste dag van de wintertijd (Zondag) in Holland vertrokken richting het zuiden.
Na ongeveer tien kilometer op de snelweg gereden te hebben. komt Rieny erachter dat ze haar handtas (die ze normaal nooit gebruikt) vergeten is mee te nemen.
Wij konden nog net voor de Belgische grens draaien en zijn teruggereden om de tas op te halen.
En, daar gingen we weer. Bijna op dezelfde plek als waar Rieny aan haar handtas dacht, dacht ik er plotseling aan dat ik mijn (nieuwe) gebit thuis had laten liggen.
Dus, draaien maar weer, gebit ophalen en een nieuwe start maken.
Een kilometer verder dan dat gewraakte punt en waar je niet meer kunt draaien gaat er op het daschbord een rode lamp branden bij het accu symbool.
Wat nu? Wel gewoon de ANWB gebeld en geprobeerd uit te leggen waar we stonden namelijk exact op de grens van Nederland en België.
Dat heeft een uur geduurd voor er iemand kwam, want die persoon had van de centrale een ander adres opgekregen.
Deze man van de ANWB heeft niets gedaan, alleen het advies gegeven om naar huis te gaan en de volgende dag een Fiat garage op te zoeken en daar te laten controleren wat er fout is.
Op het moment dat de ANWB man wil wegrijden en Rieny instappen ontsnapt Marrón. Ook dit heeft weer een hele tijd geduurd voor die uitgesnuffeld was en naar ons terug wou komen.
Wij zijn doorgereden, zo'n 10 kilometer op Belgiesch grondgebied en hebben de Belgische ANWB gebeld. Die waren er snel.binnen een kwartier.
Conclusie Belgische ANWB, Nieuwe accu. De oude was een gel-accu en volgens zijn zeggen en meten en zien (want de gel droop er boven via een naad uit) was dat het euvel. Dus nieuwe Accu en maar weer verder rijden.
Bijna bij de Franse grens begint het rode lampje weer te branden. We zijn toch maar de grens over gegaan en hebben daarna bij een politiepost gevraagd naar een FIAT garage. Gelukkig, 3 kilometer verderop was een echte grote Fiat garage. Maar....daar konden we pas de volgende dag om 9 uur terecht.
Dus hebben we daar op hun terrein de nacht maar doorgebracht. Die volgende dag werden we inderdaad als een van de eerste geholpen. Constatering: de V snaar was helemaal rot, dun, gerafeld en mijn reserve te oud. Dus nieuwe V-snaar er op, betalen, en rijden weer. Diezelfde avond toen het een beetje donker begon te worden en ik de verlichting moest aanzetten begon de V snaar weer te piepen. We zijn toen naar de eerste de beste Air (rustplaats) gereden en hebben daar overnacht. De volgende dag. Starten en meteen gepiep van de snaar. Ik kwam erachter dat als ik veel gas gaf en daarna het toerental liet dalen het gepiep ophield en het rode lampje niet aanging. Deze handeling moest iedere keer herhaald worden als ik ergens had moeten stoppen. Maar....we hebben de Spaande grens gehaald en zijn er overheen gegaan. Op een gegeven moment begint dat klo.... lampje weer te branden en was niet meer uit te krijgen.
Nu staan er in Spanje langs de wegen allerlei aanduidingen wat je kunt gaan verwachten.O.a. als je een bord ziet met een baco sleutel er op weet je dat daar een garage is. We hebben er 6 gehad. Die zesde wou ons wel helpen, maar pas de volgende dag (Manaña) je kent dat wel. Dus we waren echt in Spanje.
Die volgende dag smorgens vroeg in de kou (ongeveer 5 graden) buiten zonder brug onder de auto de v-snaar weer vervangen, dynamo goed aangespannen en rijden maar weer.
Alles ging goed totdat we stopten op de Camping. Daar begon dat gepiep weer. Maar we hadden ons plaatsje en zouden de volgende dag wel verder kijken.
Plots kwam ik (ja ik) op de gedachte de alarmcentrale van de ANWB in Barcelona te bellen. Daar de zaak helemaal uitgelegd (in het Nederlands) en deze man begreep de hele zaak. Alleen de volgende dag zou het Allerheiligen zijn en dan is in Spanje alles gesloten.
Hij beloofde ons uit te zoeken waar en wanneer we ergens terecht konden voor een degelijke reparatie.
Vrijdagmorgen worden we gebeld vanuit Barcelona. Men had een garage gevonden, 15 kilometer van de camping. De vraag was of ik het durfde om daar naar toe te rijden want anders zouden ze een dieplader sturen om ons op te halen want slepen is in Spanje verboden.
Ik heb de goede man verteld dat ik dat wel aandurfde om op eigen houtje naar Antas te rijden.
Terwijl ze daar wisten dat ik er aan kwam en wat er aan de hand was moesten we toch zo'n 2 uur wachten tot dat iemand ons te woord stond.
Die man heeft toen meteen de dynamo er onderuit gehaald en nagekeken. Zelfs ik als leek kon zien dat dat ding gewoon op was.
Er werd gebeld naar Almeria want daar vandaan moest er een andere dynamo komen. Er werd verteld dat dat zeker pas na 4 uur smiddags geleverd kon worden.
Ja, wat doe je dan met een auto waar geen dynamo meer inzit?, inderdaad net zoals de Spanjaarden maar een Siesta houden. (lekker slapen dus).
Om half 5 komt de koerier met de "nieuwe" dynamo. Werd redelijk snel gemonteerd en alles was klaar.
Starten maar zij de monteur, en wat denk je? inderdaad het rode lampje had nog noot zo fel gebrand. Verbijstering bij iedereen.
Wat bleek? de polen van de accu waren er met de hand opgedrukt en niet aangedraaid. Na dit alsnog gedaan te hebben en te hebben betaald hebben we tot op heden geen trubbels meer gehad. Maar gelukkig is er morgen weer een nieuwe dag.
Dit was het verhaal van onze heenreis.
Wie zei er als reactie op mijn vorige mail in Holland nog "een slechte Generale betekent..........
Lieve mensen, allemaal veel groeten vanuit een stralend warm Zuid-Spanje.
Groeten en tot mails van Rieny, Harrie, Marrón en onze oude Cheetah.
Vol goede moed zijn we op de eerste dag van de wintertijd (Zondag) in Holland vertrokken richting het zuiden.
Na ongeveer tien kilometer op de snelweg gereden te hebben. komt Rieny erachter dat ze haar handtas (die ze normaal nooit gebruikt) vergeten is mee te nemen.
Wij konden nog net voor de Belgische grens draaien en zijn teruggereden om de tas op te halen.
En, daar gingen we weer. Bijna op dezelfde plek als waar Rieny aan haar handtas dacht, dacht ik er plotseling aan dat ik mijn (nieuwe) gebit thuis had laten liggen.
Dus, draaien maar weer, gebit ophalen en een nieuwe start maken.
Een kilometer verder dan dat gewraakte punt en waar je niet meer kunt draaien gaat er op het daschbord een rode lamp branden bij het accu symbool.
Wat nu? Wel gewoon de ANWB gebeld en geprobeerd uit te leggen waar we stonden namelijk exact op de grens van Nederland en België.
Dat heeft een uur geduurd voor er iemand kwam, want die persoon had van de centrale een ander adres opgekregen.
Deze man van de ANWB heeft niets gedaan, alleen het advies gegeven om naar huis te gaan en de volgende dag een Fiat garage op te zoeken en daar te laten controleren wat er fout is.
Op het moment dat de ANWB man wil wegrijden en Rieny instappen ontsnapt Marrón. Ook dit heeft weer een hele tijd geduurd voor die uitgesnuffeld was en naar ons terug wou komen.
Wij zijn doorgereden, zo'n 10 kilometer op Belgiesch grondgebied en hebben de Belgische ANWB gebeld. Die waren er snel.binnen een kwartier.
Conclusie Belgische ANWB, Nieuwe accu. De oude was een gel-accu en volgens zijn zeggen en meten en zien (want de gel droop er boven via een naad uit) was dat het euvel. Dus nieuwe Accu en maar weer verder rijden.
Bijna bij de Franse grens begint het rode lampje weer te branden. We zijn toch maar de grens over gegaan en hebben daarna bij een politiepost gevraagd naar een FIAT garage. Gelukkig, 3 kilometer verderop was een echte grote Fiat garage. Maar....daar konden we pas de volgende dag om 9 uur terecht.
Dus hebben we daar op hun terrein de nacht maar doorgebracht. Die volgende dag werden we inderdaad als een van de eerste geholpen. Constatering: de V snaar was helemaal rot, dun, gerafeld en mijn reserve te oud. Dus nieuwe V-snaar er op, betalen, en rijden weer. Diezelfde avond toen het een beetje donker begon te worden en ik de verlichting moest aanzetten begon de V snaar weer te piepen. We zijn toen naar de eerste de beste Air (rustplaats) gereden en hebben daar overnacht. De volgende dag. Starten en meteen gepiep van de snaar. Ik kwam erachter dat als ik veel gas gaf en daarna het toerental liet dalen het gepiep ophield en het rode lampje niet aanging. Deze handeling moest iedere keer herhaald worden als ik ergens had moeten stoppen. Maar....we hebben de Spaande grens gehaald en zijn er overheen gegaan. Op een gegeven moment begint dat klo.... lampje weer te branden en was niet meer uit te krijgen.
Nu staan er in Spanje langs de wegen allerlei aanduidingen wat je kunt gaan verwachten.O.a. als je een bord ziet met een baco sleutel er op weet je dat daar een garage is. We hebben er 6 gehad. Die zesde wou ons wel helpen, maar pas de volgende dag (Manaña) je kent dat wel. Dus we waren echt in Spanje.
Die volgende dag smorgens vroeg in de kou (ongeveer 5 graden) buiten zonder brug onder de auto de v-snaar weer vervangen, dynamo goed aangespannen en rijden maar weer.
Alles ging goed totdat we stopten op de Camping. Daar begon dat gepiep weer. Maar we hadden ons plaatsje en zouden de volgende dag wel verder kijken.
Plots kwam ik (ja ik) op de gedachte de alarmcentrale van de ANWB in Barcelona te bellen. Daar de zaak helemaal uitgelegd (in het Nederlands) en deze man begreep de hele zaak. Alleen de volgende dag zou het Allerheiligen zijn en dan is in Spanje alles gesloten.
Hij beloofde ons uit te zoeken waar en wanneer we ergens terecht konden voor een degelijke reparatie.
Vrijdagmorgen worden we gebeld vanuit Barcelona. Men had een garage gevonden, 15 kilometer van de camping. De vraag was of ik het durfde om daar naar toe te rijden want anders zouden ze een dieplader sturen om ons op te halen want slepen is in Spanje verboden.
Ik heb de goede man verteld dat ik dat wel aandurfde om op eigen houtje naar Antas te rijden.
Terwijl ze daar wisten dat ik er aan kwam en wat er aan de hand was moesten we toch zo'n 2 uur wachten tot dat iemand ons te woord stond.
Die man heeft toen meteen de dynamo er onderuit gehaald en nagekeken. Zelfs ik als leek kon zien dat dat ding gewoon op was.
Er werd gebeld naar Almeria want daar vandaan moest er een andere dynamo komen. Er werd verteld dat dat zeker pas na 4 uur smiddags geleverd kon worden.
Ja, wat doe je dan met een auto waar geen dynamo meer inzit?, inderdaad net zoals de Spanjaarden maar een Siesta houden. (lekker slapen dus).
Om half 5 komt de koerier met de "nieuwe" dynamo. Werd redelijk snel gemonteerd en alles was klaar.
Starten maar zij de monteur, en wat denk je? inderdaad het rode lampje had nog noot zo fel gebrand. Verbijstering bij iedereen.
Wat bleek? de polen van de accu waren er met de hand opgedrukt en niet aangedraaid. Na dit alsnog gedaan te hebben en te hebben betaald hebben we tot op heden geen trubbels meer gehad. Maar gelukkig is er morgen weer een nieuwe dag.
Dit was het verhaal van onze heenreis.
Wie zei er als reactie op mijn vorige mail in Holland nog "een slechte Generale betekent..........
Lieve mensen, allemaal veel groeten vanuit een stralend warm Zuid-Spanje.
Groeten en tot mails van Rieny, Harrie, Marrón en onze oude Cheetah.
PS. Als je op een foto in deze weblog klikt wordt die uitvergroot.